AZT dag 40, tirsdag 23. april 2024

Km 887,3 – 917
Mile 551,3 – 570
Vi hørte cyoter i natt også. Det var den vanlige bjeffingen som de har like før dagslyset kommer. Denne gangen var de et godt stykke bortenfor teltet vårt.

Kvart over seks var vi på trailen. Som vanlig var temperaturen så vidt over frysepunktet. Vi fortsatte på sletten hvor de vulkanske steinene gjorde det tungt å gå selv om det ikke var noe stigninger.
Nå og da fikk vi se den snødekte toppen til Humphreys Peak i den retningen vi vandret. Fjellet ligger like nord for Flagstaff. Vi så fjellet langt nord i horisonten for første gang for syv dager siden da vi var på en høyde.

Dages mål er byen Flagstaff og vi hadde 30 km vandring fremfor oss for å komme dit. Etter å ha vandret 13 km på sletten gikk trailen ned fra sletten og både vegetasjonen og underlaget endret seg. Den åpne skogen var nå erstattet med tettere furuskog og underlaget ble heldigvis mye bedre å gå på.

Vi passerte et område hvor det hadde vært skogbrann i løpet av de siste årene og sorte trær vitnet om brannen.
Etter 24 km hadde vi en pause hvor vi satt i skyggen av et tre. Mens vi satt der passerte Michael fra New Jersey. Det var han som fant sløret til capsen min i Pine for fem dager siden.

Klokken var litt over tre da vi kom inn til Flagstaff som har ca 75 000 innbyggere. På vei til hotellet passerte vi en McDonald’s. Vi lot oss friste av raskt levert burgere og drikke med fri påfyll.

Det er 10 dager siden sist vi dusjet og det er vel unødvendig å si at det gjorde godt å komme under rennende vann. De mørke leggene ble straks lysere, og vannet som rant i sluken ble mørkt. Vi vasker føttene hver dag nå når underlaget støver og også de var blitt skitne fra i går.

Vi har bestilt overnatting for to netter. Vi utvider den sannsynligvis med én eller to netter til. Det er meldt storm, det vil si vind, lave temperaturer og nedbør i form av snø i høyden på fjellet vi nå skal passere. Inger har bestemt at hun ikke vil gå i noe snøvær.

Det er meldt fint vær i morgen. Jeg benytter muligheten til å gå over fjellet i morgen før uværet kommer på torsdag.

Underlaget vi har vandret på har slitt kraftig på skoene mine. Det er ikke mye mønster igjen under dem. Hadde det vært bildekk ville jeg fått bot hvis jeg hadde kommet i en kontroll. På fjellet jeg skal over er det snø så skoene må ha godt grep.
Sportsbutikken REI ligger bare to km fra hotellet og vi gikk en kveldstur dit for å kjøpe nye sko. Det ble også ny bokse på meg. Den jeg gikk i var svært slitt.

På vei tilbake til hotellet skulle vi passere en jernbaneovergang. Det ble rødt lys da vi kom dit, og straks kom toget fløytende med tre lokomotiver i fronten og 130 vogner på slep. Helt bakerst var det også et lokomotiv. Da toget var passet gjorde vi oss klare til å krysse, men da kom det jaggu et tog andre veien med 135 vogner. Ja, ja, det ble nå litt underholdning selv om det ble litt venting. Togene er svært lange her i USA.

Humphrey Peak in the background.
Here are we now
After wildfire.
Three Dinners, Michael and Homeless
This is how the feet looks like after one day of hiking.