Senja på langs

Norges nest største øy, Senja, har lenge stått på programmet og i høst fikk vi gjennomført turen. Det var meldt fint høstvær i mange dager og jeg hadde litt høstferie igjen. Vi var riktig heldige med været og det ble en svært flott tur i et nydelig terreng med mange fantastiske opplevelser.

Dag 1, onsdag 29. september 2021.
Senja ligger kun 15 mil nord for Narvik og vi kjørte til Silsand etter lunch onsdag 29. september. Derfra tok vi bussen til Naustneset i Tranøybotn.

Vi startet vandringen kl 16:00 og gikk de knappe 7 km inn i den flotte Ånderdalen nasjonalpark til vi kom til Åndervatnet. Der er det en åpen koie som tilhører Statskog. Det var ingen andre vandrere der og fikk den helt for oss selv.

Dag 2, torsdag 30. september 2021.
Vi startet vandringen kl 07:45 i et aldeles nydelig vær. Temperaturen var ved frysepunktet, men det var ikke et vindpust og Åndervatnet lå som et speil hvor fjellene på andre siden av vannet speilet seg krystallklart mens de badet i morgensola.
Ruta gikk videre over eidet til Kapervatnet som ble passert på sørsiden. Fra vestenden av vannet gikk vi til vann 243 i Tverddalen hvor stigningen til Veidmannsaksla startet. Fra aksla gikk vi opp til Istind, 851.
Fra sadelen mellom Istind og Kaperfjellet var det et stykke med blokker og ur før vi kom ned på aksla som førte til østre inngang på Kaperskartunnelen. Ruta går så like sør for Kaperdalsveien et stykke før veien krysses, og man går til Langdalsvatnet. I østenden av vannet kommer ruta ned i Leirdalen og dreier nordover. Ved Leirskaret fant vi en utmerket teltplass hvor vi kunne sove til brusen av en foss. Dagens etappe ble på 20 km.

Dag 3, fredag 1. oktober 2021.
Vandringen startet kl 07:30. I bunnen av Leirdalen dreier ruta østover mot Tromdalen og videre til Senjabu hvor vi spiste lunch på trappa. Fra Senjabu fulgte vi riksveien ned til brua ved Åneheimen. Vi valgte ruta på sørsiden av Heggelva. På kartet er det markert sti hele Sør-Heggedalen, men vi fant kun sti lenger da vi hadde gått 2,5 km. Vi krysset elva og fant sti på nordsiden av denne. Høstsola sto lavt og selv om det var skyfritt var størstedelen av dagens vandring i skyggesiden. Vi overnattet i den åpne Heggedalshytta, knappe én km vest for Heggevatnet. Hytta tilhører Statskog og er i dårlig forfatning. Vi valgte likevel å benytte denne. Dagens etappe ble på 20 km.

Dag 4, lørdag 2. oktober 2021.
Vi var klare til vandring 08:00. I Heggevatnet så vi flere gyteklare fisker. Fra Kraftstasjonen ved Helvetesfoss gikk vi stien øst for fossen opp til dammen ved Nedre Fossvatn. Ruta gikk så videre gjennom Helvetesdalen og til Mellomvatnet. Fra Mellomvatnet gikk vi opp til sørenden av søndre Salingsvatnan hvor vi teltet. På kvelden ble det en tur opp på Pålfjellet.
Dagens etappe ble på 15 km.

Dag 5, søndag 3. oktober 2021.
I løpet av nattet blåste det opp og det ble sterk vind. Himmelen på morgenen var imidlertid vakker. Soloppgangen farget først skyene røde, og da den kom over horisonten farget den fjellene røde.

Vi var i gåingen kl 08:00 og hadde heldigvis vinden i ryggen. Fra Salingsvatnan gikk vi til eidet mot Breitindvatnet og kom inn på stien fra Breitinden. Vi fulgte stien videre helt til vi kom til veien ved Vardneset. Det var ingen buss før sent på kvelden, så vi forsøkte oss på å haike og fikk raskt skyss til Silsand hvor vår bil sto.